Handeln på internet ökar markant för varje år som går, och fler ser möjligheten att starta upp ett företag som ska sälja varor och produkter via nätet. Det har nog aldrig varit enklare att starta en webbutik som det är nu, men vi har börjat att se en ökning av webbutiker som lägger ner på grund av okunskap, man förstår sig inte på hur internet fungerar. Det ÄR skillnad på att driva en fysisk butik och att driva en på nätet. Här går vi igenom vad du ska tänka på.

Testa först

Visst, det behövs alltid en bra affärsplan innan man ska starta upp ett företag där man räknar ut om det blir lönsamt eller inte. Lägg dock inte all din tid på att ta fram alla detaljer innan du lanserar butiken. Det kan i vissa fall vara direkt avgörande om du lyckas eller inte.

Ett exempel är när man ska välja butikslösning och design. Ett råd är att inte sitta med detaljer som, färg på menyer, ska bilderna flyttas lite till vänster, loggan är inte perfekt, vi måste vänta x antal veckor innan en ny kan tas fram.

Lägg inte ner all energi på att göra webbutiken perfekt från början, det kan du göra sedan när du ser att allt fungerar, att dina produkter säljer. Du kan göra 80 % av arbetet nu och ta resterande 20 % efter ni är lönsamma. Vi har sett det flera gånger att ett företag har väntat med lansering och sedan har ett annat dykt upp, med exakt samma produkt. Företaget som lanserade först fick mest uppmärksamhet och sålde bäst. Det är inte alltid så, men vi vet att det förekommer.

Det är internet, inte en fysisk butik

När man tar steget ut på internet så måste man veta hur det fungerar. Gör man inte det, ja då är man ute på hal is. Bara för att din webbutik ligger ute så betyder det inte att besökare hittar den per automatik. Nej, för att synas måste du göra marknadsföring som fungerar på nätet. Man kan jämföra det med en vanlig fysisk butik, inte kommer man till Kalles Konditori bara för att han har öppnat, man måste ju veta om att den finns samt att det är bra bröd där.

Förstå vart era kunder befinner sig och ta marknadsföringen dit. Det kan vara via bloggar, Facebook, Instagram, Google osv. Det sistnämna ska vi ta sist och avsluta med ett par värdefulla tips gällande ”sökmotoroptimering”.

Att synas högt upp i Google kan vara direkt avgörande om man inte vill spendera en förmögenhet på annonser. Därför måste man också optimera sin webbutik så att en sökmotor som t.ex. Google kan hitta den, och avläsa innehållet. Här kommer 4 tips för hur du kan förbättra synligheten i Google:

  • Undvik flash, Google kan inte läsa av flash
  • Sätt relevanta rubriker och titlar i butiken. Ord som du vill synas på
  • Skriv egna produkttexter och lägga in meta description där ni kan optimera resultatet
  • Få andra sidor att länka till er. Mycket av Googles algoritm består av att utvärdera sidors tillbakalänkar från andra sidor. Har ni många inlänkar från trovärdiga sidor har ni chansen att synas högre upp i ett sökresultat.